Ikiliike

TVS Illusion on tarjonnut ikääntyville liikkujille suunnattuja IKILIIKE-tunteja vuodesta 2015 alkaen. Ikiliike on osa Suomen Voimisteluliiton toimintaa. Tuntien teemoina ovat tanssillinen liikunta, lihasvoimaharjoittelu ja shindo-rentousvenyttely.

Ikääntymisen myötä menetämme lihasvoimaa ja muutenkin fyysinen suorituskyky heikkenee. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää harrastaa aktiivisesti liikuntaa, jolloin pystytään hidastamaan ikääntymisen tuomia muutoksia kehoomme ja pitämään itsenäinen toimintakyky mahdollisimman hyvällä tasolla.

Ryhmässä liikkuminen tuo myös mielelle virkeyttä. Ajatuksenamme on tuottaa lisää virtaa vuosiin. Lähde rohkeasti mukaan koulutettujen ohjaajien tunneille. Otamme myös mielellämme toiveita vastaan.

TUNTIESITTELYT:

Ikinotkeat ja voimakkaat

Ohjaaja: Susanna Raasakka

Tunnilla jumpataan reippaan musiikin tahdissa, liikeratoja laajentaen ja lihaksia vahvistaen. Ikääntyville tarkoitettu kuntojumppa sisältäen monipuolista kuntoliikuntaa: kehonpainoharjoittelua, kuntopiiriä, kuminauhajumppaa, käsipainojumppaa, tasapainoharjoittelua.

Kuntopiiri

Ohjaaja: Annukka Salpakoski

Tunti sopii mainiosti kaikentasoisille liikkujille vasta-alkajasta kokeneempaan konkariin. Tunnilla teemme kuntopiirin muodossa lihaskuntoliikkeitä, harjoitamme tasapainoamme sekä teemme toiminnallisia liikeitä, jotka tukevat toimintaa arkisissa puuhissa kotona. Käytämme liikkeissä hyväksi kehonpainoa sekä erilaisia välineitä, jotka takaavat mahdollisuuden jokaiselle liikkua juurikin omien voimien mukaisella tavalla. Tunnille on hyvä varata mukaan liikkumiseen sopivat sisäjalkineet ja -vaatteet sekä juomapullo.

Lavis®

Ohjaaja: Susanna Raasakka

LAVIS-lavatanssijumppa on hauskaa, helppoa ja hikistä liikuntaa, jossa yhdistyvät lavatanssiaskeleet ja jumppa. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Kuten lavatansseissa, LAVIKSESSA tanssitaan kaksi samaa tanssilajia peräkkäin ja tunnilla soi perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Tunti koostuu vaihdellen seuraavista tanssilajeista: Valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, tango, rock, jive, foxi, fusku, salsa, cha cha, rumba ja samba.

LAVIS-lavatanssijumpan periaatteisiin kuuluu, että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä. Kunnon kohotus käy huomaamatta, kun liikutaan isossa ryhmässä, jokainen omalla tyylillään ja tehollaan. 

Zumba®Gold

ohjaaja Mari Korhonen

Tunti suunnattu yli 60 vuotiailla. Perinteistä zumbaa, jossa tunnin intensiteettiä hieman madallettu. Latinalaisen musiikin siivittämää letkeän lempää tanssillista liikuntaa, jossa takuuvarmasti tulee hiki ja hyvä mieli.

Mukaan sisäliikuntavarustus ja juomapullo.




Shindo

Ohjaaja: Elina Tourunen

Shindo-venyttelyssä tehdään kuusi helppoa venytyssarjaa, joissa jokainen venyttelee hengityksen, painovoiman ja liikkuvuutensa mukaan, itseään ja sen hetkistä olotilaansa kuunnellen.  Shindo tarjoaa miellyttävän hengähdyshetken rentoutumiseen ja irti päästämiseen stressistä ja jumeista. Shindossa avataan energiakanavia, jonka myötä ke®ho ja mieli virkistyy, rentoutuu, palautuu ja rauhoittuu hakien sopivaa tasapainoa. Sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Mukaan rennot, lämpimät vaatteet ja fleece-viltti.

Asahi

ohjaaja Elina Tourunen

Asahi-terveysliikuta on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä menetelmä, jossa yhdistyvät länsimaisen ja itämaisen terveysliikunnan parhaimmat puolet. Asahissa huolletaan fysioterapian kaltaisin liikkein koko keho niskasta nilkkoihin rentoutus-, niskahartia-, selkä-, alaraaja- ja tasapaino-osioineen. Koko kehosta lähtevä virtaava liike, avautuva sulkeutuva liike saa nivelnesteet ja verenkierron  virtaamaan, kehittäen pystylinjaa, kehotietoisuutta ja ergonomiaa. Kehon, mielen, hengityksen harmonia tuo keskittymiskykyä, mielenrauhaa sekä ihanan energian.

Asahi liikkeet ovat helppoja ja hitaita soveltuen jokaiselle ja ne tehdään tietoisen rauhallisesti omaa kehoa kunnioittaen.

Varustaudu mukavalla asulla ja varaa vettä juotavaksi. Tunnilla ei tarvita kenkiä eikä alustaa.