Voiko lapsi tai nuori kokea stressiä?

Miltä tuntuisi, jos nyt suljet silmäsi ja hengität muutaman kerran sisään ja ulos. Tuoden samalla huomiosi kehoosi ja sen aistimuksiin. Mitä huomaat? Ehkä tunnet jossain kohtaa kehoa kihelmöintiä, kenties kuumaa, painon tunnetta tai voi olla, ettet tunne mitään.

Kaikki mitä tunnet ja aistit ovat ihan yhtä oikein. Ei ole oikeaa ja väärää tapaa tuntea ja aistia. Jokaisen keho ja kokemus on yhtä arvokas ja ihan yhtä oikea.

Lasten ja nuorten joogassa jokainen osaa joogata. Aiempaa kokemusta joogasta ei tarvita. Jooga on mitä loistavin väline tuoda kehoon liikettä niillä lapsilla ja nuorilla, joiden keho ei muuten saisi liikuntaa. Ja vastaavasti niillä, jotka liikkuvat paljon ja kenties harrastusten myötä tekevät toistuvasti samoja liikkeitä, jooga tuo tasapainoa kehon yksipuoliseen liikuttamiseen. Jooga antaa myös välineitä stressinhallintaan, palautumiseen sekä lepoon.

Voiko lapsi tai nuori sitten kokea stressiä?

Kyllä voi! Usein lasten ja nuorten stressi vain näyttäytyy ulos päin hyvin eri tavalla kuin meillä aikuisilla. Lapsi tai nuori saattaa esimerkiksi olla kiukkuinen tai ärtyisä, itkuisa tai reagoida jähmettymällä. Nuorilla puolestaan jo pelkästään hormonitason muutokset (testosteroni, estrogeeni) sekä aivoissa tapahtuvat muutokset (mm. kortisolitasojen nousu) herkistävät heitä stressille. 

Tunteita säätelee aivojen etuotsalohko. Etuotsalohko kehittyy aina 30 ikävuoteen asti. Ei siis ole ihme, ettei lapsi tai nuori vielä kykene hallitsemaan tai säätelemään tunteitaan. Onhan se meille monille aikuisillekin usein vaikeaa. Tunteiden säätelyyn lapsi ja nuori tarvitsee aina aikuista kanssasäätelijäksi, sanoittamaan, peilaamaan ja mallintamaan tunnetta. 

Joogan ja hyväksyvien läsnäoloharjoitusten avulla voimme luoda yhteyttä etuotsalohkoomme. Tällöin myös kortisolitasot laskevat ja oppiminen ja muisti voivat parantua. Joogan avulla lapsi ja nuori voi saada stressinhallinta keinoja arkeensa.

Kehopositiivisuuden kautta syntyy halu pitää itsestään huolta sekä huolehtia oikeanlaisesta ravinnosta että levosta. Joogan avulla luomme vahvempaa yhteyttä myös mielen ja kehomme välille, jolloin myös tunnekehoyhteys vahvistuu. Hyvä tunnekehoyhteys on omien tunteiden tunnistamisen edellytys. Kun olemme yhteydessä itseemme, pystymme olemaan yhteydessä myös muihin.

Mitä lasten ja nuorten joogassa sekä perhejoogassa sitten tehdään?

Lasten joogatunti koostuu joogasadusta, hengityksenhavainnointiharjoituksista, leikistä ja luovista tehtävistä. Nuorten (11v. à) tunneilla puolestaan joogataan joogastakin tuttuja asanoita (asennot), havainnoidaan hengitystä sekä pysähdytään itsensä äärelle. Rentoutuminen ja palautuminen ovat avainasemassa nuorten tunneilla.

Perhejoogassa lapsi joogaa yhdessä vanhemman tai muun hänelle tärkeän aikuisen kanssa. Perhejoogatunti koostuu pitkälti samoista asioista kuin lasten joogatuntikin, pääpainon ollessa kuitenkin vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa. Lasten ja perheiden joogatunnilla joogasta tuttuja asanoita tehdään sadun tai lorujen kautta. Lasten ja nuorten jooga sekä perhejooga on syntynyt post-modernilla aikakaudella länsimaisen kulttuurin vaikutuksen alla. Tunnit ovat vakaumuksettomia eikä tunneilla tehdä mudria tai lausuta mantroja.


Ohjaaja

Ohjaajana minulle on tärkeää, että jokainen lapsi / nuori tulee huomioiduksi. Jokainen myös joogaa omista lähtökohdistaan käsin, juuri niin täydellisen ihanana kuin on. Tunneilla ei ole pakko tehdä mitään, jos ei halua. Oppia voi myös katsomalla ja kuuntelemalla. Jokaisen keho on myös erilainen, siksi myös tunneilla tehdyt asennot ovat jokaisen oman näköiset, turvallisuus huomioiden.

Lasten ja perheiden joogassa suunnittelemani sadut pääsevät kunnolla eloon vain lasten ja heidän mielikuvitustensa kautta. Nuorten tunneilla haluan tuoda nuorille levon, palautumisen sekä itsensä äärelle pysähtymisen mahdollisuutta. Myös itsetunnon kohottaminen on yksi tärkeimmistä teemoista joogatunneillani, ihan jokaisen ikäryhmän kohdalla.

Sulje jälleen silmäsi, hengitä muutaman kerran hieman syvemmin sisään ja huokaise ulos hengityksellä. Tunne kuinka vatsasi liikkuu sisään ja ulos hengityksen tahdissa. Miltä kehossasi nyt tuntuu? Mitä ajatuksia huomaat? Miltä tuntuu antaa itsellesi tämä pieni hetki, kehoasi kuunnellen?


Nähdään joogatunneilla,

Sanna <3


Kirjoittaja Sanna on lasten ja nuorten joogaopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaopiskelija sekä yrittäjä toiminimen Sydämen polku alla. Sanna tulee ohjaamaan joogaharjoituksia voimistelijoillemme ja pitää seurassamme myös perhejoogakurssin. Jätä yhteystietosi alle, jos haluat ilmoituksen, kun joogakurssin ajankohta selviää! 

Facebook @sydämenpolku

Instagram @sydamenpolku